Uit het regeerakkoord blijkt dat ook in Nederland zo snel mogelijk een kilometerheffing voor vrachtauto’s wordt ingevoerd, in navolging van de ons omringende landen. De inkomsten uit de kilometerheffing gaan terug naar de vervoerssector door de motorrijtuigenbelasting voor vrachtauto’s te verlagen.
De kilometerheffing voor vrachtauto’s moet het aantal files in Nederland terugdringen en de verkeersmobiliteit vergroten. Tegelijkertijd past de heffing binnen het pakket aan milieumaatregelen dat in het regeerakkoord (tool) staat. Nederland volgt met de invoering onder andere Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk waar de tol al jaren bestaat.
Geen extra registratie-apparatuur nodig voor vrachtauto’s
De tolgelden worden geïnd via een registratie- en betalingssysteem dat gelijk zal zijn aan dat van onze buurlanden. Met dit nog in Nederland te introduceren systeem hoeven vrachtauto’s niet met extra apparatuur te worden uitgerust. Dit systeem wordt namelij gelijk aan dat in de buurlanden, zodat voor vrachtauto’s geen extra apparatuur benodigd is.