Truc om bijtellingskosten te omzeilen naar de prullenmand JANUARI 2015
De administratie van je bedrijf moet natuurlijk kloppen. Met ‘creatief boekhouden’ proberen sommige ondernemers kosten te sparen. De Hoge Raad tikte onlangs een ondernemer op de vingers die dacht de fiscus te slim af te zijn toen hij onder een naheffing wilde uitkomen. Die was hem opgelegd doordat hij toch meer dan 500 privékilometers had gereden en geen bijtelling betaalde.
Rittenadministratie per kalenderjaar
De eerste maanden van het jaar staan voor veel ondernemers in het teken van het op orde krijgen van de administratie. Dat geldt niet alleen voor de financiële bedrijfsresultaten. De fiscus controleert bijvoorbeeld per kalenderjaar of de rittenadministratie van leaserijders klopt. Als deze zakelijke rijders minder dan 500 privékilometers rijden met hun auto hoeven ze geen bijtelling te betalen. Hiermee kunnen ze enkele honderden euro’s per jaar besparen. De Belastingdienst kan deze rittenadministratie vervolgens wel nauwgezet gaan controleren.
Fiscus te slim af
Een ondernemer dacht de Belastingdienst te slim af te zijn. In zijn autoregeling had hij laten vastleggen in principe minder dan 500 privékilometers te gaan rijden. Dan hoefde hij dus geen bijtelling te betalen. Mocht hij onverhoopt toch boven die grens uitkomen, dan zou hij met terugwerkende kracht een eigen bijdrage betalen. Deze bijdrage zou worden doorbelast, waardoor hij deze van de bijtelling mocht aftrekken. Hiermee zou de bijtelling helemaal komen te vervallen.
Aan het einde van het jaar bleek zijn rittenadministratie toch niet sluitend. Hij ontving een naheffingsaanslag plus de bijtelling van dat jaar. De man ging tegen de beslissing in beroep verwijzend naar de clausule in zijn autoregeling.
Streep erdoor
De Hoge Raad zette uiteindelijk een streep door deze clausule. Eerder hadden lagere rechters nog geoordeeld dat een eigen bijdrage moet worden betaald in hetzelfde tijdvak als waarover de bijtelling is betaald of verrekend. De Hoge Raad ging daar nu niet in mee. Een eigen bijdrage mag niet voorwaardelijk zijn, afhankelijk van het uiteindelijk gereden aantal privékilometers. De truc van de betreffende ondernemer was mislukt. Hij kwam niet onder de naheffingsaanslag uit.