Wanneer mag een verzekeraar weigeren te betalen? JUNI 2015
Bij het afsluiten van een verzekering moet je meestal een lange lijst met vragen invullen. Als je dan iets belangrijks vergeet te melden, wil de verzekeraar soms niet uitbetalen. Maar dat is niet altijd terecht.
Een bezoek aan de huisarts, preventieve medicijnen, een aanrijding die niet jouw schuld was of een parkeerschade. Bij het sluiten van een verzekering kunnen dat dingen zijn die je moet melden. Het gebeurt regelmatig dat verzekeraars niet uitkeren omdat de verzekerde belangrijke informatie niet heeft doorgegeven. Maar uit de wet en de rechtspraak blijkt dat dat niet zomaar mag.
Niet melden kan consequenties hebben
Iets vergeten te melden hoeft niet altijd vergaande consequenties te hebben. Het hangt ervan af of de niet-gemelde informatie te maken heeft met de claim die je indient. Zo niet, dan moet de verzekeraar in principe gewoon uitkeren, blijkt uit een recente rechtspraak.
Niet melden hartinfarct geen reden om uitkering te weigeren
Bij een verzekerde die bij het sluiten van een overlijdensrisicoverzekering niet had gemeld dat hij een hartinfarct had gehad en dat hij medicijnen gebruikte om nog een hartinfarct in de toekomst te voorkomen, was er volgens de rechter te weinig verband tussen de claim en wat hij niet gemeld had. De man overleed aan kanker en dat had niets te maken met zijn eerdere hartinfarct.
Wat mag de verzekeraar doen bij onvolledige informatieverstrekking?
Heeft de niet-gemelde informatie wel met de claim te maken, dan heeft de verzekeraar nog steeds niet zomaar het recht om de uitkering te weigeren omdat er onvolledige informatie is gegeven. Maar wat mag de verzekeraar dan wel? De verzekeraar kan wel een lager bedrag uitkeren als hij bij volledige informatie de verzekering tegen een lagere verzekeringssom had gesloten of als hij de verzekering dan tegen een hogere premie zou hebben aangeboden.
Bewust verzwijgen heeft altijd consequenties
Het verhaal wordt meteen anders als er sprake is van bewust verzwijgen van informatie waar wel om gevraagd wordt. Dan heeft de verzekeraar altijd het recht om de uitkering te weigeren. Er moet dan wel sprake zijn van een situatie waarin de verzekeraar opzettelijk wordt misleid. Dit noemt men ook wel bedrog. Het is aan de verzekeraar om aannemelijk te maken dat er sprake is van opzet.
Ook taak voor verzekeraar
De verzekerde heeft dus een plicht om de juiste informatie te verschaffen. Maar ook de verzekeraar heeft een rol: die moet de ingevulde formulieren goed controleren. Als er vragen zijn opengelaten of onduidelijk zijn ingevuld, moet hij bij de verzekerde inlichtingen inwinnen. Want die kan de vraag zijn vergeten in te vullen of niet goed hebben begrepen.