Investeer nog dit jaar in een milieuvriendelijke auto
Gebruikt u de auto van de zaak ook privé, dan krijgt u te maken met een bijtelling, tenzij u kunt aantonen dat u met de auto op jaarbasis minder dan500 km privé rijdt.
Hoe milieuvriendelijker, hoe lager de bijtelling. Hoeveel de bijtelling precies is, hangt af van de CO 2 -uitstoot van de auto, de brandstof en het moment waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven voor de auto. Elk jaar worden de normen strenger. Hoeveel bijtelling u moet betalen, hangt af van de periode wanneer voor het eerst een kenteken is afgegeven.
Overweegt u de aanschaf van een nieuwe zakelijke auto en wilt u in 2014 fiscaal voordelig rijden, dan loont het de moeite om nog dit jaar uit te kijken naar een model dat voldoet aan de CO 2 -normen voor de bijtelling van 14 en 20%.
In 2013 kunt u in de 14%-categorie vallen wanneer u een niet-dieselauto koopt die minder dan 96 gr/km uitstoot (in 2014 < 88 gr/km) of in de 20%-bijtelling wanneer u een niet-dieselauto koopt die een uitstoot heeft tussen 96 en de 124 gr/km (in 2014 tussen 89 en 117 gr/km). Wanneer uw auto een hogere uitstoot heeft dan de 20%-categorie, valt u automatisch in de hoogste bijtellingscategorie van 25%.
Voor dieselauto's zijn de cijfers als volgt:
14%: minder dan 89 gr/km (in 2014 minder dan 86 gr/km);
20%: tussen de 89 en 112 gr/km uitstoot (in 2014 tussen de 86 en 111 gr/km).
Let op!
De lage bijtelling gaat in op het moment dat het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld. Wees dus op tijd met uw beslissing om een zuinige auto aan te schaffen in verband met levertijden van nieuwe auto's.
De aangeschafte auto blijft het bijtellingspercentage bij aanschaf houden voor een periode van zestig maanden. Aan het eind van die periode wordt bekeken of de auto tegen de dan geldende CO 2 -grenzen opnieuw voor een verlaagd bijtellingspercentage in aanmerking komt.
Er bestaat ook een 0%-bijtellingscategorie! U moet dan wel een auto aanschaffen vóór 2014 die niet meer dan 50 gr/km aan CO 2- uitstoot. Wordt het kenteken pas afgegeven in 2014, dan geldt een bijtellingspercentage van 7%.
Voor een nieuwe, volledig elektrische auto bedraagt de bijtelling in 2014 4%. Wist u overigens dat u als ondernemer in de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting een extra voordeel behaalt als u een zakelijke elektrische auto aanschaft? Voor een dergelijke auto komt u namelijk in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek.
Motorrijtuigenbelasting
De CO 2 -uitstoot van uw auto is ook belangrijk voor de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 1 januari 2014 zijn er nieuwe regels voor de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Per die datum geldt de vrijstelling alleen nog maar voor personenauto's waarvan de CO 2 -uitstoot niet hoger is dan 50 gr/km. Het maakt daarbij niet uit wat voor motor de personenauto heeft.
Bpm
Koopt u een nieuwe auto, dan moet u ook bpm (belasting op personenauto's en motorrijwielen) betalen. Vanaf 2015 worden ook in deze belasting de CO 2 -grenzen verder aangescherpt. Bedoeling is dat de bpm de vergroening van het Nederlandse wagenpark beter ondersteunt. Door wijzigingen in de schijven wordt de vrijstelling van de bpm straks beperkt tot uitsluitend nul-emissieauto's en zullen alle auto's, ook de zeer zuinige, hun steentje bijdragen aan de bpm-opbrengsten.
De klassieker in de stalling
Er zijn wat veranderingen op komst in de klassiekervrijstelling waar u rekening mee moet houden als u nu rondrijdt in een oldtimer. Alleen voor oldtimers van veertig jaar en ouder blijft vanaf volgend jaar de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) gelden.
Voor een jongere klassieke benzineauto vanaf 26 jaar en niet ouder dan 40 jaar valt u nog deels in de vrijstelling. U betaalt voor een dergelijke auto het kwarttarief in de mrb (maximaal € 120 per kalenderjaar), mits u met de auto in de maanden december tot en met februari geen gebruik van de openbare weg maakt.
Let op!
Voor de jonge klassieke auto op diesel of gas bent u vanaf 1 januari 2014 het volle mrb-tarief verschuldigd.